چرا مشارکت در ساخت

در مورد اینکه چرا ملک خود را نفروشیم و برای ساخت و ساز به مشارکت واگذار کنیم دلایل منطقی وجود دارد. بایدها ، نبایدها و راهکارهای مشارکت در ساخت به همین موضوع اشاره دارد. برای اینکه دلایل مشارکت در ساخت را بدانیم و چرا مشارکت در ساخت مورد توجه مالکان محترم قرار میگیرد ، با یک مثال عینی کوتاه و ملموس جواب این سوال را پیدا می کنیم.
فرض کنید شما مالک ملک کلنگی به متراژ ۵۰۰ متر مربع هستید و قیمت زمین آن معقولانه متری ۱۶ میلیون تومان است که اگر مشتری دست به نقدی پیدا شود و حاضر باشد همان مبلغ متری ۱۶ میلیون تومان را پرداخت کند حاصل فروش شما می شود حدود ۸ میلیارد تومان.
حال اگر شما این ملک را به مشارکت واگذار کنید و با توجه به اینکه قیمت آپارتمان نوساز منطقه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین تر از ملک کلنگی است و شهرداری به طور معمول اجازه ساخت ۵ طبقه را با ۶۰ درصد سطح اشغال به ملک شما بدهد و بطور منطقی با درصد ۶۰ به ۴۰ به نفع مالک (۶۰ درصد مالک ، ۴۰ درصد سازنده) و متری ۲ میلیون تومان بلاعوض به شما پرداخت کند ، متراژی که نصیب شما مالک محترم می گردد چیزی حدود ۹۰۰ متر می باشد که اگر متری ۱۲ میلیون تومان بفروشید می شود چیزی حدود ۱۱ میلیارد تومان بعلاوه ۱ میلیارد تومان که به عنوان بلاعوض دریافت نموده اید که جمعا می شود ۱۲ میلیارد تومان.
بدین ترتیب فرق فروش و مشارکت در ساخت این ملک چیزی حدود ۴ میلیارد تومان است یعنی ۵۰ درصد سود حاصل از مشارکت در ساخت این ملک از فروش ملک بیشتر است و در ضمن شما سازه ای را با همان متریالی که مدنظر شخصی شماست انتخاب نموده و لزومی ندارد در آپارتمانی ساکن شوید که با سلیقه دیگران ساخته شده است.
حال علت اینکه چرا اکثریت قریب به اتفاق مالکان محترم ، ملک خود را برای مشارکت در ساخت به سازنده واگذار می نمایند ملموس تر می باشد. البته نباید فراموش کرد که مهمترین تصمیمی که مالکان محترم بعد از این باید اتخاذ کنند و شاید البته اگر بخواهیم بصورت دقیقتر به اهمیت موضوع نگاه کنیم مهمترین تصمیمی که حتی قبل از تصمیم به مشارکت در ساخت باید بگیرند ، واگذاری ملک به یک سازنده معتبر و خوشنام و به عبارتی دیگر مشارکت در ساخت با یک سازنده بنام می باشد.